Vazgecmem.NET

Anasayfa Yönetim Forum Kurallarımız Bize Ulaşın
Go Back   Vazgecmem.NET >
Vazgecmem.Net ~Eğitim~
> Sınavlar ve Hazırlık - ÖSYM > Tez, Makale, Ödev ve Ders Notları
Vazgecmem.NET @ Facebook Hayran Sayfası



Konu Bilgileri
Konu Başlığı
Ahşap Sanatı ve Desen
Konudaki Cevap Sayısı
0
Şuan Bu Konuyu Görüntüleyenler
 
Görüntülenme Sayısı
272

Yeni Konu aç  Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 02/05/2014, 11:30   #1
Durumu:
Çevrimdışı
Dışı tenha insanın, içi mahşer.
Üyelik tarihi: Apr 2014
Üye No: 16
Bulunduğu yer: ѕєѕѕizLiк
Mesajlar: 19.901
Konular: 4850
Aldiği Teşekkürler: 6019
Beğendikleri : 4968
REP Gücü : 48
REP Puanı : 2504
Ruh Halim: Suspus
Burcu:
Takımı:
İsim: LaL
Arrow Ahşap Sanatı ve Desen




Ahşap Sanatı ve Desen

Anadolu-Türk sanatında mimar olarak yetişeceklerin üç boyutlu
düşünebilmelerini sağlamak için, mimarlıktan önce marangozluk
(neccarlık), sedefkârlik gibi sanat dallarında becerilerinin geliştirilmesi,
ahşap işlerine verilen önemin bir kanıtıdır. Tasarımdan ahşap ve
taşa kadar uzanan dallarda becerileri gelişmiş sanatcı adları,
Anadolu- Türk sanatının erken dönemlerinden başlayarak
değişik sanat ürünlerinde karşımıza çıkmaktadır.
Mimar Sinan'ın neccarlıktan, Mehmet Ağa'nın ise sedefkârlıktan
mimarlığa geçtiği düşünülürse, bu eski geleneğin uzun yıllar sürdürüldüğü
anlaşılmaktadır. Bilindiği gibi ahşap, başta kapı, pencere kapakları mimber
, mihrap, sütun başlıkları, kiriş gibi mimarlık ögelirinde, rahle, Kur'an mahfazası,
sandık, sehpa gibi eşyaların üretilmisinde değişik tekniklerde kullanılmıştır. Ahşap
çok yaygın kullanılan bir malzeme olduğundan kullanılan teknikler de buna
bağlı olarak çeşitlilik göstermektedir.

Genellikle ceviz, elma armut, sedir, abanoz, gül, şimşir, tik meşe ve çam
ağaçlarına çağlar boyunca çok yer verilmiş, işin önemine yakın çevrede
olmasa da bulunmasına çalışılmıştır. Ayrıca yapılacak işe göre, ahşapın
seciminin özel bir önemi vardır. Bunun gibi kullanılacak tekniğin secimi
desonucu etkileyecek önemli bir etkendir. Örneğin kapı, pencere kanatları mimber,
ve mihrapta çokca uygulanan, özgün işçilik gerektiren teknik, kündekâridir.
Bu teknikte, baklava, yıldız gibi geometrik geçmeler, tutkal kullanılmadan
bir çerçeveyle çevrilir. Parçaların alıştırılmasıyla, çatkı oluşturulur. Bu nedenle
bu teknikte çalışılırken çok dikkat ve beceri gereklidir. Ayrıca ağacın da iyi
kurutulması, özel yöntemlerle terbiye edilerek sertleştirilmesi ve özenle hazırlanması
önemli bir noktadır. Konya Alâeddin, Beyşehir Eşrefoğlu ve Bursa Ulu camilerinin
mimberlerinde bu tekniğin büyük bir ustalıkla uygulandığı görülmektedir. Özellikle
Bursa Ulu Camisi mimberinde her parça ayrı motiflerle bezenmiştir.
Bunların dışında " taklit kündekârı" denilen teknikte ise, ahsap parçalar yan yana
getirildikten sonra geometrik desen kabartma biçiminde işlenir. Bu çıkıntılı
yüzeylerin arasına, geometrik kafesi oluşturan kirişler çakılır veya yapıştırılar.
Kayseri ve Çorum Ulu camilerinin mimberleri, bu teknikle yapılmışlardır.
Taklit kündekârı tekniğinin diğer uygulamasında ahşap levhalar üzerine geometrik
parçalar ve ahşap kafesi bir oluşturan kirişler doğrudan yapıştırılır.
Düz yüzeyli derin oyma tekniğinde, motifler yüzeye dik ve derin oyularak işlenmiştir.
Akşehir Kileci Mescidi mimberi, Ankara Hacı Bayram Türbesi kapısı, bu teknikle
yapılmış en güzel örnekler arasındadır.
Oyma işlerinde motifler, daha çok ceviz, meşe gibi ağaçların üzerine bıçaklarla
çalışılırdı.Kesme oyma tekniğinde de, kıl testeresi ve ince eğeler yardımıyla çalışılır,
genellikle ıhlamur, kavak ladin, gibi yumuşak ağaçlar yeğlenirdi.
Bu tür örnekler XVIII.yüzyıldan sonra yaygınlaşmıştır. Kakma tekniğinde,
sert ağaçlara açılan kanallara gümüş, bakır, pirinç kurşun kalay gibi madenler
çakılarak uygulanmıştır. Tarsi (Râsi) tekniğinde ise, sert ağaç yüzeyleri oyulup
bir kaplama gömülerek yapıştırılmıştır. Altın bronz ve bakır gömülen örnekler de
vardır. Değişik ağaç türü ve malzemlerin kulanılmasıyla, bu tekniklerle uygulamalar
yapılarak, yüzlerce yıl mimarlıktaki ağırlığı zaman zaman değişen birbirinden ilginç
ürünler verilmiştir. Bunlar cami başta olmak üzere, değişik işlevi birçok yapıyı
zenginleştirmiş, ayrıca bağımsız olarak değişik bicim ve tekniklerdeki uygulamalarla,
dönemlerinin genel özelliklerini yansıtmışlardır. Yer yer bu ürünlerin üzerlerinde,
sanatcı adlarını veren yazıtlara da raslanmaktadır.
Özellikle XVI ve XVII.yüzyıllarda sedefli eşya kullanımı yaygınlik kazanmış,
mimarlıktan değişik türde eşyalara kadar uygulama alanı bulmuştur. Sedef bazen
ahşap üzerinde yalnız, bazen de fildişi, bağa ve kemik ile birlikte kullanılmıştır.
Gömme (kakma), macunlama ve kaplama olarak üç ayrı tekniği vardır. Kakma
tekniğinde sedefin gömüleceği ceviz, meşe gibi ağaçlardan zemin hazırlandıktan
sonra, kağıda çizilen desen yapıştırılır. veya koyu yüzeylere çelik kalemle, açık
yüzeylere ise kurşun kalemli işlenir. Motifler dikkatle oyulduktan sonra, bu
yerlere göre kesilen sedef ve bilikte kullanılan diğer malzeme yapıştırılarak,
düzleme yapılır. Yapıştırma işleminde, kan veya sıcak tutkal kullanılmıştır.

Kaplama tekniğinde, masif zemin üzerine istenilen cins ahşap kaplama yapıştırıldıktan
sonra, desen çizilir ve sedef, bağa fildişi olması istenen yerler boşaltılıp,
bu yere göre hazırlanan kaplanacak malzeme inceltilerek yapıştırılır.
Macunlama tekniği, artık malzemenin değerlendirilmesi düşüncesinden
çıkmıştır. İşlenmeyecek kadar küçük sedef parçaları, belirli desenler
gözetilerek yerleştirildikten sonra, boşluklara ağaç tozu, sedef tozu ve
sıcak tutkal karışımandan oluşan macun doldurulur. Macunun donmasından
sonra düzleme işlemi yapılarak cilalanır.
Özellikle Osmanlı döneminde, sedef işçiliği konusunda Dalgıç Ahmet
Ağz'nın ürünü olan, Ayasofya Camisi avlusundaki III.Murat Türbesi'nin kapı kanatları,
Sedefkâr Mehmet Ağa'nın Sultan Ahmet Camisi pencere ve cümle kapısı, Şale,
Köşkü'ndeki sedefli odanın kapı kanadı ve dolap kapakları sayılabilir. Son
dönem ustaları arasında ise,Sedefkâr Vasıf Sedef (1876-1940), Sedefçi Mihran
Ağa ile Nerses Semercioğlu sayılabilir.



  Alıntı ile Cevapla
Sponsor Reklam
Cevapla

Etiketler
ahşap , desen , sanatı


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Kapalı


Forum Hakkında Yasal Uyarı
Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1
Hit Sayacı:  

5651 sayılı kanunun 8. maddesi ve T.C.K'nın 125. maddesine göre; Vazgecmem.Net olan forum sitemize eklenen içeriklerden, içeriği ekleyen kullanıcı sorumludur. Kullanıcı bazlı herhangi bir telif hakkından Vazgecmem.Net sitesi ve site yetkilileri sorumlu değildir. Telif hakkı kapsamında bulunan içerikler ile ilgili hukuksal bildirimleriniz için bu bağlantı ie iletişime geçebilirsiniz bu çevrede, Vazgecmem.Net yönetimi en geç 48 saat içerisinde dönüş yapacaktır.